A 19. és a 20. század fordulóján indultak a világhódító útjukra a belsőégésű motorok és az ezekkel hajtott járművek. Az első személyautót Győrben – egy FIAT-ot – a kórházigazgató, dr. Petz Lajos vásárolta, míg két esztendővel később Sándori Ferenc vaskereskedő egy német NAG büszke tulajdonosa lett.
Az 1920-as évek végére már jócskán megszaporodtak az ilyen típusú járművek (370 személygépkocsi, 252 motorkerékpár, valamint 146 teherautó és egyéb belsőégésű motor hajtotta jármű) a városban, ezért többen a közösség tagjai közül szükségesnek érezték egy az autósokat és motorosokat összefogó klub életre hívását.
Így 1929. szeptember 28-án került sor, amikor megalapították a Győri Automobil és Motor Clubot.
Az alakuló ülést a Royal Szálló Gobelin termében tartották meg, amelyen összesen negyvenöt, helyi és országos szinten is elismert személy jelent meg. A mintegy tíz éves működésüknek és közösségi tevékenységüknek köszönhetően Győr bekerült az Európát átszelő Transzkontinentális Útvonaltervbe, így itt láthatták vendégül az akkori Nemzetközi Automobil Egyesületet.
Számos autós szépségversenyt, motorkerékpár-versenyt, csillagtúrát és ügyességi versenyt rendeztek meg évente, amelyek közül több országos, sőt nemzetközi hírnevet vívott ki magának. Így nem is csodálkozhatunk azon, hogy számos európai, de tengeren túli hasonló egyesületek tagjait is vendégül látták ezeken az alkalmakon. Külön hangsúlyt fektettek tagjaik képzésére, az új technikai vívmányok bemutatására. A klub azonban tíz év működés után megszűnt.
Páratlan fotóalbumukat Győr Város Levéltárára hagyták, a képekből szemezgetve betekintést nyerhetünk a korszakba és egy picit azok életébe, akiket a benzin gőze megcsapott.
Bagi Zoltán Péter
Forrás: Takács János: Győri Automobil és Motor Club. Győr, 2012.
A képek Győr Város Levéltárából, a GYMAC fotóalbumából származnak: